Als hoogsensitieve vrouw zul je jezelf regelmatig tegenkomen in je ondernemerschap. Je sensitiviteitsprofiel is een bepalend kenmerk. Jouw hoogsensitieve brein zorgt dat jij enorm veel waarneemt in de wereld om jou heen. En dat kan maken dat je ondernemerschap vormgeven best een klus kan zijn. Denk aan je eigen omgeving, maar ook social media die een indruk geven hoe het allemaal zou moeten zijn. Knappe dame die dat met gemak kan loslaten. Ik spreek uit ervaring.
In 12,5 jaar ondernemerschap heb ik mezelf regelmatig opnieuw uitgevonden. Veel inzichten die mij hebben geholpen, kunnen jou ook helpen in je sensitief vrouwelijk ondernemerschap.
Tip 1 – Durf je eigen weg te kiezen
In je ondernemerschap zul je veel adviezen ontvangen, direct en indirect. Alleen jij kunt kiezen wat voor jou klopt. De vrijheid waar je (zoals de meeste ondernemers) voor gekozen hebt, is soms het thema dat steeds opnieuw je alertheid vraagt. Want waar je baan een kader voor je was, vraagt je ondernemerschap om telkens zelf keuzes te maken. Of je bedrijf wordt gevormd door de wensen van anderen.
Grenzen stellen en leiderschap houden blijft een belangrijk onderdeel in je bedrijf. Vertrouw erop dat je ondernemerschap een weg is… geen status. Een weg die zich vanzelf ontvouwt als jij het durft te laten gebeuren en steeds opnieuw durft te kiezen voor wat passend is in dat moment.
Tip 2 – Zelfzorg
Je kunt pas effectief zijn in je werkzaamheden als je genoeg zelfzorg inbouwt. Aandacht voor hersteltijd en ruimte voor jezelf kunnen snel opgeslokt worden door alles wat er ook nog ‘zou’ moeten. In plaats van meer privétijd ontdek je dat als je niet oppast je altijd 24/7 ‘aan’ staat.
Voor vrouwen die zich naast hoogsensitiviteit, herkennen in High Sensation Seeker (doe hier de test) kan dit extra ingewikkeld worden. De behoefte aan zowel uitdaging en rust maken dat je zowel het gaspedaal blijft indrukken terwijl je remt. Heel vermoeiend. Een persoonlijke handleiding ontwikkelen kan je helpen om jouw persoonlijke balans te vinden zonder daarbij je karakter te verliezen. Elke valkuil heeft zijn kwaliteit in zich.
Tip 3 – Jij kiest wanneer jij je sensitiviteit inzet als tool
Als hoogsensitieve coach en trainer heb ik me ook wel eens in een lastige positie gebracht. Want wat ik haarscherp waarnam in een organisatie werd niet door iedereen juichend ontvangen. Al was het een bekend probleem. Leren te kiezen of je wel of niet je waarnemingen deelt, ook al is er een bevestiging of uitnodiging tot, bepaalt niet of jij strategisch mag kiezen wat je daarmee doet. Je sensitieve waarnemingen kunnen klinken als klok, de ander moet wel bereid zijn deze te ontvangen. Je authenticiteit is een waardevolle kwaliteit, maar het hoeft niet jouw ondergang te zijn.
Tip 4 – Zingeving mag je drijfveer zijn
Natuurlijk wil ik ook geld verdienen. Mijn bedrijf valt en staat met mijn inkomsten. Toch is het overrulen van klanten ten gunste van mijn omzet niet mijn manier. Daarmee bedoel ik de tips en trucs om anderen over te halen te verkopen. Daar kan ik na 12,5 jaar nog steeds niet in meegaan. Toch zie je hiervan genoeg op social media en bij ondernemers in je omgeving.
In mijn ervaring als opleider, trainer en coach is het een regel dat je bij de verkeerde selectie bij de poort altijd vastloopt in het staartje van het traject. Klanten bepalen of het behaalde resultaat de moeite waard is. Niet opgelegd door jou. Paradoxaal werkt het juist andersom. Zingevend werken levert tevreden klanten op. Voilá… allebei blij.
Tip 5 – Stop met vergelijken
Jij doet je werk op jouw unieke manier, op basis van jouw ritme, jouw kwaliteiten en op jouw tijdstippen. Dan ben je op je best. In de uren en volgens het dagritme die voor jou passen. Omdat anderen het anders doen, hoef jij je (uit angst de opdracht of werkzaamheden te verliezen) niet aan te passen. De rekening komt namelijk gewoon op je eigen bord te liggen. Stop daarin jezelf te vergelijken met andere ondernemers of vrouwen.
Sensitief vrouwelijk ondernemerschap staat ook voor nieuwe tijd ondernemen. Niet meer op de oude manier. Niet alleen op daadkracht. Het mag juist meer vanuit je zachtheid. Daarmee inspireer je anderen, je klanten en de wereld. En de enige manier is jouw manier.